Roerige tijden voor apothekers bieden kansen om u te profileren als deskundige, onpartijdige adviseur: de advocaat van de patiënt!
Of het nu gaat over mogelijk kankerverwekkende medicatie, tekorten, verkopen naar buitenland, nepmedicatie, de positie van de apotheker is aan het veranderen.
En, zoals het meestal gaat bij apothekers in Nederland, wordt er reactief gereageerd. Veel gemopper en vingerverwijzingen hoe anderen dit probleem hadden kunnen en moeten voorkomen.
Maar ik zie vooral positieve mogelijkheden voor die apotheker die proactief wil zijn. Iedere discussie met klanten over een van bovengenoemde of andere onderwerpen is een geweldige kans. Een kans om te laten zien dat u in het belang van de patiënt werkt.
Om dit te bereiken zult u veel moeten communiceren. In deze tijden van nep-nieuws en snelle emoties via social media is er plaats voor een solide, betrouwbare deskundige: de apotheker. Deze informeert de patiënten over alles wat er speelt met een helder en duidelijk commentaar wat de betekenis is van dit alles voor de patiënt.
En u kunt ze beloven om ze continue op de hoogte te houden via allerlei kanalen (website, nieuwsbrief, facebook, twitter, bellen, persoonlijke gesprekken).
De uitdaging van de apotheker is juist nu te laten zien dat een apotheek zoveel meer is dan alleen het ophalen van medicijnen. Informeer in deze roerige tijden helder en eerlijk de patiënt en de rol van de apotheker zal nieuwe betekenis krijgen.
Dit is slechts een klein voorbeeld uit het proces van het vergroten van de “Awareness” van de rol van de apotheker.
Peter Felen
Apotheek Totaal Groep