Workshop:
Hoe maak ik mijn apotheek toekomstbestendig?
Groeiambities realiseren en de toekomst de baas zijn!

De farmaceutische wereld verandert snel. Een door zorgverzekeraars gestimuleerde opkomst van internet apotheken, de focus op regionale samenwerking door andere verzekeraars, productcategorieën die uit de apotheek verdwijnen, marges op geneesmiddelen die verder onder druk staan, personeel waar steeds moeilijker aan te komen is etc. etc. Kortom, er staat druk op de farmaceutische ketel en welke strategie kies je als apotheker om dit het hoofd te bieden?
Binnen 1 dag leert u vanuit een positief-kritische wijze uw eigen apotheekorganisatie analyseren en verder optimaliseren. Tijdens een buitengewoon inspirerende dag worden verschillende facetten van zowel het ondernemerschap als de apotheker doorgenomen. We laten zien hoe u op drie onderdelen een verschil kunt maken tussen goed en uitmuntend, het is het verschil tussen vinken of vonken…
Het programma is erop gericht om te bekijken op welke wijze uw apotheek toekomstbestendig is en zelfs eventueel groei in winstgevendheid en omzet kan realiseren. Aan de hand van de aangeleverde informatie en eventuele vragen wordt een helder overzicht gepresenteerd dat uw persoonlijke groeikansen inzichtelijk maakt. Door een beter financieel en strategisch overzicht te krijgen heeft u een uitstekend inzicht dat kan doorwerken naar uw keuzes richting uw klanten, voorschrijvers, personeel en eventuele aandeelhouders. Er worden drie modules aangeboden. De modules geven in de diepte inzicht in de cijfers, de dynamiek van de markt en de eigen rol en mogelijkheden binnen de markt.

Hoe vaak denkt u na over de toekomst van uw bedrijf? En welke scenario’s ziet u dan voor u? Tijdens dit onderdeel leert u alles over scenarioplanning voor apothekers. Deze scenario’s helpen u om goede beslissingen te nemen zodat u goed bent voorbereid op een dynamische toekomst.

Cijfers zijn het bloed van de organisatie en verraden de gezondheid van elke onderneming. In deze module gaan we nader in op de cijfermatige gezondheid van een voorbeeld-apotheek. Wat vertellen de cijfers achter de apotheek en op welke wijze kunnen we onze financiële positie verbeteren? We gaan in op de waardering en daarmee de (ver)koopprijzen van de apotheken. Daarnaast is het interessant om d.m.v. onder andere benchmarketing te kunnen vergelijken. In deze module geven wij de deelnemers achtergrondinformatie over waardering / cijfers en financiële optimalisatie. Wat is uw apotheek waard? En hoe dit te optimaliseren?

In het derde gedeelte gaan we in op de mogelijkheden van het personeel. Zijn het farmaceutische adviseurs of “staat men aan de balie”? Op welke wijze draagt uw team bij aan de resultaten? En op welke wijze kunt u zorgprocessen inzetten om niet alleen als zorgverlener te excelleren maar ook om de beeldvorming als apotheker te verbeteren? Daarnaast wordt bekeken welke andere rol uw team kan spelen als het erom gaat de positie van de apotheek te versterken. Uiteraard wordt de positie van de apotheker niet vergeten. Op welke wijze kan deze zich beter profileren als deskundige?